לוגו סל של תרבות שטראוס

עמוד הבית

מי אנחנו

מידע כללי

צור קשר

פייסבוק סל תרבות שטראוס

טוויטר סל תרבות שטראוס

גוגל פלוס סל תרבות שטראוס

טלפון סל תרבות שטראוס

מאושר בסל תרבות ארצי ומשרד החינוך א-ט

ספר חדש לשכבות ד-ו במצעד הספרים עם מפגש מרתק חדש "ואז הכל התהפך"

ילידת רמת גן 1950. בוגרת לימודי חינוך מיוחד והיסטוריה, ובהמשך תנ"ך וספרות משווה לתואר שני. עבדה כמורה בחינוך מיוחד ובהמשך מלאה תפקידים בפיתוח תכניות לימודים ממוחשבות ובעיקר בהדרכת מורים וגננות. בספריה כותבת יעל על ילדים הנתקלים במצבי משבר, בקשיים, בבעיות חברתיות, בשאיפות שלא קל להגשימן.

בשנת 1986 יצא ספרה הראשון "ילדה גדולה". הוציאה ספר שירים בשם "דניאלה שמחה בשקט" ושני ספרים העוסקים בעלילות שחוו בני משפחתה על רקע המדינה שבדרך. ("תעלומת הפמוט האבוד" – על גרוש היהודים מת"א במלה"ע הראשונה, ו"מותר להתנשק בשביל הראשי" – על שליחות חמותה וחמיה בשנת 1946 לטיפול בפליטים היהודיים בעדן שעל גבול תימן).

רבים מספריה (ריז'יק, שחרר אותו ילד, צעד וחצי, מה שחשוב באמת,דרושים, מותר להתנשק בשביל הראשי, ואחרים) נכללו בין ספרי מצעד הספרים. על ספרה "שחרר אותו ילד" זכתה בציון לשבח מטעם פרס זאב.

מפגשי סופר עם יעל בן ברוך:

מפגשיה של יעל בן ברוך מותאמים לגילאים השונים:

לתלמידי הגן מפגשים סביב ספריה "משפחה מיוחדת במינה" , "הצב שרצה לחצות את הכביש", "ילד חמוץ מתוק" "כפתורים" ו"רוצה את אמא". במפגש עם כיתות א'-ב' מוצג לילדים הרעיון שהביא לכתיבת הספר, שיחה על גיבורי הספרים ונושאים כמו: פחדים, תלות מול עצמאות, פרידות, מציאות ודמיון. כמו כן יש אפשרות להפעלה דרמתית בעקבות אחד הספרים. (ריז'יק, שחרר אותו ילד, בגלל הבית שעל העץ, הצב שרצה לחצות את הכביש)

לגילאי הביניים (כיתות ג' – ד') על הספרים: שחרר אותו ילד, ריז'יק, צעד וחצי, שימ"ג, מה שחשוב באמת, דניאלה שמחה בשקט, בגלל הבית שעל העץ, בלי ידיים, יעל חושפת את "מאחורי הקלעים" של הספרים, מסבירה מהם שלבי הוצאת ספר ומדגימה את עבודת העריכה ע"י תיקוני עורכת לספר שלה שיצא בעבר. יעל מציגה דילמות של דמות מאחד הספרים בנושאים כמו: יחסים במשפחה, יחסי חברים, שאלות מוסריות, ומשתפת את הילדים בשיחה. כ"כ, נותנת טעימות מספרים שאינם מכירים כדי לעורר תיאבון לקריאה.

לכיתות ה' – ו' שיחה ודיון בעקבות הספרים “מיוחדים” “דרושים” ”גם אורה רוצה להתחתן” על תהליך בניית העלילה, ועל דילמות חברתיות ומוסריות העולות מהטקסטים. הספר "מיוחדים" יאפשר שיחה על תלמידים בעלי קשיים, ההתמודדות שלהם, ההכלה שלהם וההשתלבות שלהם במסגרות הרגילות. כמו כן תודגם בו כתיבה משתי נקודות מבט: של תלמידה בכיתת חינוך מיוחד ושל מורתה המתמודדת עם כיתה כזאת. ואפשר גם בנימה היסטורית - "תעלומת הפמוט האבוד" הרפתקה על רקע גרוש היהודים מת"א ע"י התורכים ב1917. (ע"פ סיפור ילדותו של אבי הסופרת)

אפשרות מרתקת לגילאי חטיבת הביניים (כיתות ז'-ט'): מפגש על הספר "מותר להתנשק בשביל הראשי" בו יודגם תהליך כתיבת ספר כרומן היסטורי, תוצג מצגת של תמונות משנת 1946 ויסופר סיפורה האמתי של המשלחת הרפואית שיצאה לעדן לטפל שם בפליטים היהודיים ולהכינם לעלייה לארץ, ובקשר הרומנטי שנרקם בין הרופא והאחות שהם חמיה וחמותה של יעל.

כמובן שהחלוקה הנ"ל של הספרים לפי גילאים היא רק המלצה. יש ספרים שחוצים גילאים ואפשר בהחלט לשלבם במפגש.



עולם הילדים שלי / יעל בן ברוך (פורסם עבור עכבר ספרים לשבוע הספר תשע"ב)

"האמת שלא בחרתי במודע לכתוב לילדים, זה פשוט קרה. כשהייתי בכיתה ה׳ או ו׳ כתבתי חיבור על ילדה שאביה מת פתאום. המורה חסידה שיבחה, ואני הייתי גאה ונרגשת. כשחזרתי הביתה, אבא ישב במטבח ואכל. הוא חייך אליי ושאל: ׳נו,יעל, מה היה היום בכיתה?׳ התחלתי לספר.

אבא הקשיב ולקח עוד לגימה מהמרק. פתאום נזכרתי בחיבור. הסתכלתי על אבא שלי ונבהלתי נורא. רצתי לחדר, מצאתי את החיבור,לקחתי קופסת גפרורים ויצאתי לחצר. מאחורי הבית קרעתי את החיבור לפיסות קטנות, הטמנתי בגומה ושרפתי את הקרעים.

עברו שנים, נולדו לי ילדים והבית התמלא. גם עבודתי הייתה עם ילדים. הייתה זו תקופה מאושרת, ובראשי הבזיקו התחלות של סיפורים, צמרי חרוזים וחלקי אפיזודות ולא נתנו מנוח. עד שהתיישבתי וכתבתי, מחקתי, תיקנתי, שיניתי.

הפעם לא קרעתי ולא שרפתי. לא נבהלתי מהדמיון שלי, מכושר ההמצאה, מתיאור עצב, חמלה, רוע או החמצה. להיפך – המראתי עמם. בלי להתכוון, הסיפורים והשירים שכתבתי מוענו לילדים. כנראה שמשהו מחוויית הילדות השתמר בי, בדרך ההתבוננות אולי גם באיזו תמימות בסיסית של אמונה באדם.

לפעמים אני מרגישה שיש לי משקפת מיוחדת, שבעזרתה אפשר להתבונן בעולם. לרגע להביט מקרוב בדבר הכי מוחשי, ולרגע מרחוק, במבט-על המנסה לראות את מה שהיה ואת מה שיהיה, שבודק מה יש במקומות המעורפלים וחסרי ההגדרה. המשקפת הזאת,זו מהות הכתיבה שלי לילדים.

‘ואבא שלך?’ שואלים אותי ילדים במפגשים.
‘הוא נפטר לפני כמה שנים, כשכבר נולדו לי ילדים’.
‘והוא ראה את הספרים שלך?’ הם ממשיכים.
‘רק את השניים הראשונים’.
‘חבל שלא יותר’, מאוכזבים אוהבי הסופים הטובים. אבל אני יודעת בדיוק מה
הוא היה אומר עליהם... אני מדמיינת..."


    רשימת ספרים - יעל בן ברוך
  • ילדה גדולה / עם עובד 1988 (סיפורים) (ב' – ד')
  • ריז'יק / עם עובד 1991 (תהליך הסתגלות של כלב ומשפחתו שעלו מרוסיה ) (ב'-ד')
  • רוצה את אמא / עם עובד 1997 (איורים צבעוניים) (גן – ב')
  • הצב שרצה לחצות את הכביש / יסוד 1994 (איורים צבעוניים) (גן – ב')
  • כפתורים /דני ספרים 1997 (איורים צבעוניים) (א' - ג')
  • אי נהדר ושמו אפשר / הפצה דני ספרים (איורים צבעוניים) (גן – ב')
  • בגלל הבית שעל העץ / מסדה 1995, מודן – הפצה (ראשית קריאה) (ב' – ד')
  • ילד חמוץ מתוק / מסדה 1994, מודן – הפצה (סיפורים לגן - א' ב'), עם מבוא מאת ד"ר עדנה כצנלסון)
  • שימ"ג / ידיעות אחרונות ספרי חמד 1998 (כיתות ג'- ה')
  • שחרר אותו, ילד / ספרית פועלים 2001 (ציון לשבח מטעם פרס זאב) (כיתות ג'-ד')
  • צעד וחצי / הקיבוץ המאוחד 2002 (כיתות ג' – ה')
  • בלי ידיים / עמיחי 2001 ( 7 סיפורים המטפלים באלימות, מבוא ד"ר עדנה כצנלסון) (ג' – ה')
  • מה שחשוב באמת/ ספרית הפועלים 1999 (ללא ניקוד) (כיתות ד' – ו')
  • גם אורה רוצה להתחתן / הקיבוץ המאוחד 1996 (קריאת עשרה, ללא ניקוד, ה' – ו')
  • תעלומת הפמוט האבוד / ספרית מעריב 1994 (מנוקד, לכיתות ד' – ו', מבוסס על
  • פרשת גרוש היהודים מת"א במלחמת העולם הראשונה )
  • דניאלה שמחה בשקט / עם עובד 2003 (שירים) (כיתות ב' – ו')
  • דרושים / ספרית פועלים 2006 (כיתה ו' + חטיבת ביניים)
  • מותר להתנשק בשביל הראשי / ספרית פועלים 2008 (רומן היסטורי, לתיכון)
  • מיוחדים / ספרית פועלים (כיתה ד' – ז') 2011
  • משפחה מיוחדת במינה/בן ברוך יעל (גן –ב) 2016
  • ואז הכל התהפך/בן ברוך יעל (ד-ז) 2019