רותי בן יעקב היא ציירת, בוגרת המדרשה לאמנות ואוניברסיטת חיפה בתכנית לתואר שני באמנויות. מלמדת ציור ורישום, מציגה בתערוכות יחיד וקבוצתיות ברחבי הארץ. במפגשים עם תלמידים מציגה רותי רישומים מקוריים בצבעי מים, דיו ועיפרון על נייר, מחברות וסקיצות, וכן ציורים בשמן על בד מתוך מצגת עבודות נבחרות, ומשוחחת על עולם הדימיון ועל הטבע כמקור השראה, חלומות, ציור מתוך צילום , ציור מתוך דמיון וכן על מושגים שונים כגון , דימוי, השתקפות, קו ועוד.
לצייר בעקבות צילום זה שונה מלצייר בנוף עצמו. רואים ומגלים דברים חדשים בפני השטח של התצלום. חוויית הציור בטבע היא של תנועה, הכל נמצא בתנועה ומשתנה עם האור, בצילום ישנו רגע שקפא בזמן והוא קבוע, לא משתנה. אני אוהבת את הטבע. במפגש אציג מעבודותי מתערוכות שונות ואשוחח עם התלמידים על ההרמוניה בטבע, על ציור בטבע, ציור טבע מתוך תמונה, וציור טבע מהדימיון, על העצים, החיות, וההשתקפויות.
אדבר על הציור האמפרסיוניסטי ואצטט מכתביהם של כמה ציירים אמפרסיוניסטים המדברים על ציור בנוף ובטבע, ואערוך דיון עם התלמידים על הטבע וכיצד נפלאותיו וסודותיו מופנמים כמציאה, כגילוי של דבר חדש, באמצעות הציור.
- חדר שניתן להחשכה
- מחשב או מכשיר די.וי.די
- מקרן (ברקו) או טלוויזיה או לוח חכם
- מסך או קיר לבן
-
תערוכות יחיד
- 2015: slip of the hand" " , הגלריה של המדרשה, הירקון 19 ת"א, אוצר: בועז ארד.
- 2014: "העלה והעין", גלריה עינגע ת"א. אוצרת: נטע אשל
- 2013: "משחק קיץ", קפה נחמה וחצי, ת"א.
- 2012: "עין גדי", גלריה שי אריה, תל אביב.אוצרים: אריה פרנקו ושי הינדי.
- 2010: גומה, תערוכת יחיד בגלריה ארליך, תל אביב.אוצרת: שרה ארליך.
- 2008: שישה לסף, "קראש", בית האמנים תל אביב, אוצרת: אורלי הופמן.
- 2007: יוגה לילה, סטודיו נעים, פלורנטין. ת"א.
- 2007: עבודות, קיר אמן, מסגרות פאר, ת"א.
- 2001: טריקסטר, גלריה פופולוס, דיזינגוף סנטר, ת"א.
-
תערוכות קבוצתיות נבחרות
- 2015: צבעים במים, הגלריה העירונית כפר סבא . אוצרת: מאירה פרי להמן
- 2014: אל המים , גלריה חנינא ת"א אוצר: יונתן הירשפלד
- 2014: קרבלה , תערוכה בגלריה בנימין, אוצרות: יעל בלבן ואיילה נצר
- 2012: יד שמאל, הגלריה האוניברסיטאית אוצרים: מנחם גולדנברג ושחר גלילי.
- 2012: חיי מראות, גלריה בניימין ת"א, אוצרת: גילת פישר.
- 2011: Sixteen men on a dead man's chest, תערוכה קבוצתית בגלריה גלאון, אוצרת: איילת בן דור.
- 2010: ללכת לאיבוד ביער, תערוכה קבוצתית בגלריה ארליך, אוצר: רון קונר.
- 2010: פוקאהונטס, תערוכה קבוצתית בסדנאות האמנים, אוצרים: איתן בן משה ואיתן בוגנים
- 2010: דקדנס תערוכה קבוצתית בחדר הפרויקטים של גלריה זומר, אוצר: שגיא רפאל.
- 2009: משמעת ומשמעות, גלריית הסדנא לאמנות בראשל"צ. אוצר: גיל גורן.
- 2009: מקרה עין, גלריית הסדנא לאמנות ביבנה, אוצר דן בירנבאום .
- 2009: ain't no sunshine when she's gone הקומה הרביעית, ת"א .אוצרת: גילית פישר .
- 2008: להחזיר, תערוכת מוסמכי התואר השני באוניברסיטת חיפה, 2008.
- 2008: רשמים 3 - בית האמנים ירושלים, הביאנלה לרישום, אוצרת: דליה מנור.
- 2007: להתבונן בעצים ולא לראות רק את היער – גלריה גבעון ת"א, אוצר: רפי לביא.
- 2007: ציורים קטנים של נשים מודאגות , הגלריה העירונית ראשל"צ, אוצרת: רקפת וינר עומר.
- 2006: לחם ושושנים, בי"ס גבוה לאמנות, מנשר, ת"א. אוצר: ניר נאדר.
- 2005: חברה אחרת אפשרית, מרכז אל-בקעא, יפו. אוצר: ניר נאדר.
- 2004: איור פנימי, הסדנא לאמנות ראשל"צ, אוצרת: נורית וולק..
- 2003: פרוייקט הספריה הנודדת, תערוכת ספרי אמן במוזיאון היהודי בונציה.(כחלק מאירועי הביאנלה בונציה, 2003) אוצר: דורון פולק .
- 2002: האמיני יום יבוא, גלריות פלונית- רוזנפלד-אום אל פחם, אוצרים: רועי רוזן וחיים דעואל לוסקי.
- 2000: השנה ה-33, בית העם פלורנטין אוצרים: רועי רוזן, חיים דעואל לוסקי ותמר גטר.
- 2000: האם אמנות יכולה לרגש? אוצר: יוסי בכר, הסדנא לאמנות רמת אליהו, ראשל"צ.
- 1999: פיצוץ רישומי, תערוכה קבוצתית בגלריה המומחה, ת"א. אוצר: רם סמוכה.
- 1998: זהות בעידן הפוסטמודרני, בי"ס למנהיגות חינוכית, י"ם. אוצרת: טליה בירקן.
- 1998: רותי בן יעקב ורעם דון, גלריה נופר, ת"א. אוצר: גיא בן נר.
-
מענק
- 2004: קרן רבינוביץ' לעידוד פרוייקט אישי.
-
פרסומים
- 1999: קטלוג התערוכה פיצוץ רישומי.
- 2007: קטלוג התערוכה רשמים 3.
- 2008: ספר אמן "דמיות".
- 2008: קטלוג התערוכה להחזיר, אוניברסיטת חיפה.
- 2010: קטלוג התערוכה "גומה", גלריה ארליך ת"א.
- 2012: קטלוג התערוכה "יד שמאל", הגלריה האוניברסיטאית, ת"א.
- 2014: קטלוג אקוורלים "העלה והעין", בסיוע קרן רבינוביץ' לאמנויות ת"א.
- 2015: קטלוג התערוכה "צבעים במים", הגלריה העירונית כפר סבא.
-
אוספים
- בנו כלב
- רפי לביא
- יאיר גרבוז
- סיגלית לנדאו
- דייויד גלזמן
- דליה פרשקר
- בנק לאומי
- עודד שתיל
- ועוד.
-
השכלה
- 1994-7: לימודי אמנות, המדרשה לאמנות מכללת בית ברל.
- 2000: תואר BED, תעודת הוראה, קלמניה, מכללת בית ברל.
- 2005-6:משתתפת בתכנית עמיתים של מכללת עלמא. תל אביב.
- 2006-8: מוסמכת תכנית התואר השני באמנות M.F.A, אוניברסיטת חיפה.
- 2008-12:לימודי פסיכואנליזה ברשת לקאניינית, בחסות אוניברסיטת פריז.
- 2011-13:לימודי אבחון דידקטי, מכללת לוינסקי. מאבחנת דידקטית מוסמכת.
רותי בן יעקב מציגה עבודות אקוורל. אלה עבודות קטנות , אינטימיות באופיין. מהירות. מגיבות כצילום לפעמים מתוכו. דימויי מציאות ומיתוס מתחברים ומתפרקים מנסים לייצג נקודת ממשק אל הטבע, התרבות, הבית או אדם אחר. מה שנתפס כחוץ, אפשר לראות את מכלול הציורים כרצף של ניסיונות לייצר נוכחות בעולם למנגנונים מנטאליים. למלא בהם את הפערים שבין הזיכרונות, לתת מובן לחללים והפערים שהם החוויה המפורקת שאנחנו מכנים "אני". (מתוך טקסט התעורכה slip of the hand). בועז ארד- אמן ואוצר גלריית המדרשה
– רותי בן יעקב נמשכה תמיד לצבעי מים ובתחילת שנות ה 90 התחילה לעבוד במדיום זה. היא הושפעה מציורי מצבעי מים של האמן הגרמני גרהרד ריכטר, ולפעמים היא יוצרת פירושים או גירסאות חדשות לציוריו. בעשור האחרון היא חדלה לצייר את הנראה בחוץ והתמקדה בפיתוח המבט פנימה. לדבריה , בציור בצבעי מים כל רכיבי הציור דיפוזיים . משיחות המכחול, המגע על הנייר, הקווים, הכתמים הצבעיים, התנסות ומקריות מאפיינות את תהליך העבודה, צורות אורגניות נוצרות או מתמוססות אל הנייר, איזומורפיות לתהליך הרגשי המלווה את היצירה. (מתוך קטלוג התעורכה "צבעים במים"). מאירה פרי להמן- (בעבר) אוצרת מוזיאון ישראל לרישום
האקוורלים של רותי בן יעקב מתארים אירועים שבהם פוגשת הנפש בחומר. זהו מפגש בין אחרים מוחלטים שאינם זרים זה לזה - לא מפאת הזמן שהקדישה רותי בן יעקב למלאכת הציור ולא מפאת הזיקה המשותפת שלהם אל מה שהוא אנושי. האקוורלים של רותי בן יעקב (כמו גם הרישומים שלה) מדגימים את הברית שנכרתה בין השניים, מנוסחים על הנייר כחוזה. מכאן נשפך צבע, מכאן נכתבה מילה. מכאן צנח עלה, מכאן נפקחה עין. מכאן ׳אשליית ג׳סטרו׳ שבה דברים נראים כמו דברים דומים: דיוקנאות, חפצים, חללים, צורות - ומכאן סכמטיזם והפשטה. מכאן עונג, מכאן אושר. הברית שבין הנפש והחומר אינה אלא המצע, או ׳הבסיס המשותף׳, שמאפשר לדבר מה להיות. הציור הוא מצע, והאקוורלים הם מפגשים: אירועים-חברתיים בהם ניתן להתחקות אחר ׳המשחק החופשי של הדמיון׳ (אם נשתמש בניסוח קאנטיאני) שמכנס יחד דימויים, צורות, צבעים, רעיונות, שמות, משיכות מכחול. כל אלו חוזרים ובאים והולכים ועומדים, נתקלים האחד בשני, לפעמים בשל היסח הדעת לפעמים במכוון. מפגשים המעוררים את מידת האומץ לאחוז במה שמופיע, ואת מידת ההקפדה שבתשומת הלב. (מתוך קטלוג אקוורלים "העלה והעין" 2014). מנחם גולדנברג- פילוסוף